2013-05-28

Bankerna har inte blivit mer öppna med vad som påverkar bolånemarginalerna, och behovet av att stärka konsumentskyddet på rådgivningsmarknaden kvarstår. Det är två av de viktigaste slutsatserna av Finansinspektionens (FI) arbete under året. Slutsatser som i dag presenteras på FI:s årliga Tillsynsdag.

Se Tillsynsdagen 2013 via webb-tv.

Efter att ha redovisat bankernas räntor och marginaler i ett år, ser FI att bankerna inte har blivit bättre på att berätta hur de bestämmer sina bolåneräntor. Bankernas marginaler på bolån har ökat under året som gått, och FI konstaterar att kunderna inte fullt ut har fått ta del av bankernas låga kostnader för bolån.

FI har också länge arbetat för ett förbud mot provisioner och presenterar i dag ett färdigt förslag. FI föreslår, i ett första steg, ett förbud mot provisioner som betalas ut i samband med att finansiella produkter och försäkringsavtal tecknas. Syftet är att motverka en transaktionsdriven rådgivning som över tid urholkar kundens kapital. Förslaget lämnas nu till regeringen.

Tillsynsdagen hålls på Nalen (Regeringsgatan 74) mellan klockan 09.00 - 11.30

Generaldirektör Martin Andersson finns tillgänglig för frågor från media mellan klockan 10.00 - 10.30

Se Tillsynsdagen via webb-tv.