Innovationskompassen är en metod för att identifiera och hantera vägledningsbehov som uppstår när företag, innovatörer och verksamhetsutvecklare möter frågor eller otydligheter i hur regler eller processer ska tillämpas.

Metoden bygger på en strukturerad dialog mellan FI och aktörer i branschen.
Syftet med dialogen är att gemensamt diskutera de frågor som behöver mer vägledning, vilka utmaningar som företagen möter och på vilket sätt vägledning behövs.
Innovationskompassen bidrar till mer användbar och träffsäker vägledning som bygger på verkliga behov i branschen.
Innovationskompassen ersätter inte tillståndsprocesser och innebär inga undantag från gällande regelverk. Dialogen leder inte till bindande beslut i enskilda ärenden, men ger FI bättre underlag för att utveckla tydlig och användbar vägledning.
Nej, Innovationskompassen motsvarar inte en nationell regulatorisk sandlåda av den modell som används hos vissa andra finansiella tillsynsmyndigheterna inom EU/EES. En sådan sandlåda innebär vanligtvis att enskilda företag, under tillsynsmyndighetens övervakning och enligt en gemensamt fastställd testplan, får möjlighet att pröva innovativa finansiella produkter, tjänster eller affärsmodeller. Innovationskompassen utgör istället ett sätt att göra den vägledning som finns mer träffsäker och svara mot konkreta behov som innovatörer på finansmarknaden har samtidigt som det riktar sig till marknaden som helhet.