Trots nya kryptoregelverket Mica-förordningen fortsätter EU-myndigheter och Finansinspektionen att varna konsumenter för riskerna med kryptotillgångar. Förutom att priset kan svänga snabbt har du ett begränsat skydd om någonting går fel.
Europeiska värdepappersmyndigheten (Esma) har gett ut nya riktlinjer om tillsynspraxis för behöriga myndigheter när det gäller att förebygga och upptäcka marknadsmissbruk i kryptotillgångar. Finansinspektionen har meddelat att vi kommer att följa riktlinjerna.
Europeiska bankmyndigheten (EBA) har publicerat ett vägledande uttalande om hur EU-förordningen om marknader för kryptotillgångar 2023/1114 (Mica) och andra betaltjänstdirektivet (PSD2) ska tillämpas när leverantörer av kryptotillgångstjänster (Casp) hanterar e-pengatokens. Syftet är att undvika dubbelreglering och säkerställa rättssäker tillämpning av regelverken.
Finansinspektionen tillstyrker förslagen i promemorian.
Europeiska Bankmyndigheten (EBA) och Europeiska värdepappersmyndigheten (Esma) har gett ut flera nya riktlinjer gällande kryptotillgångar. Finansinspektionen har meddelat att vi kommer att följa riktlinjerna.
Finansinspektionen tillstyrker förslagen i regeringens promemoria, men lämnar en synpunkt rörande förslaget till ändring i förordningen (2024:1167) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar.
FI har meddelat Europeiska bankmyndigheten (EBA) och Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) att FI kommer att följa EU-myndigheternas riktlinjer för bedömning av lämpligheten hos aktieägare eller medlemmar, med undantag för några få punkter i riktlinjerna.
FI har meddelat Europeiska bankmyndigheten (EBA) och Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) att FI kommer att följa EU-myndigheternas riktlinjer för lämplighetsbedömningar.
Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) har tillsammans med nationella tillsynsmyndigheter tagit fram en vägledning för att EU:s nya kryptoregelverk, Mica-förordningen, ska tillämpas på samma sätt i alla medlemsländer.
Under 2024 fortsatte bedragare att lura konsumenter på pengar genom falska annonser i sociala medier. AI och kryptotillgångar blev ett allt vanligare inslag för att locka konsumenter att klicka på bluffannonserna, visar FI:s sammanställning för 2024.