Utvidgat tillstånd för betalningsinstitut

2025-11-19 | Betalningar

Ett betalningsinstitut som vill tillhandahålla ytterligare betaltjänster utöver de som tidigare har godkänts av FI, ska skicka in en ansökan om utvidgat tillstånd.

Vad en ansökan ska innehålla

Vad en ansökan om utvidgat tillstånd för betalningsinstitut ska innehålla framgår av 4 kapitlet 1–3 a §§ Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2010:3) om betalningsinstitut och registrerade betaltjänstleverantörer. Se även ansökningsformulär under "Läs mer".  

Vid en ansökan om utvidgat tillstånd granskar FI de delar av verksamheten som påverkas eller ändras med anledning av de ytterligare betaltjänster som betalningsinstitutet avser tillhandahålla. Ange i ansökningsblanketten vilka handlingar som bifogas ansökan och markera de ändringar som har gjorts i handlingarna med anledning av de betaltjänster som den utvidgade ansökan avser. Uppgifter som tidigare har lämnats till FI och som inte ändras med anledning av de betaltjänster som den utvidgade ansökan avser, behöver inte lämnas in på nytt (ange i dessa fall N/A i blanketten). Observera dock att FI under handläggningsprocessen kan begära in sådan information om myndigheten anser att det behövs för att kunna bedöma ansökan.  

Avgift

I samband med ansökan ska en avgift betalas till FI. Avgiften vid ansökan om utvidgat tillstånd är 25 500 kronor. Se fakta betalningsrutin. 

Handläggningstid

FI fattar beslut inom tre månader från det att ansökan är fullständig och avgiften betald. 

Läs mer

Lag (2010:751) om betaltjänster (Riksdagen)

FFFS 2010:3 Föreskrifter och allmänna råd om betalningsinstitut och registrerade betaltjänstleverantörer

Fakta betalningsrutin

  • FI registrerar anmälan som får ett diarienummer.
  • FI skickar därefter ett handläggarbrev där diarienummer, ärendets avgift och betalningsinformation framgår.

Betala inte avgiften innan du har fått handläggarbrev och diarienummer från FI.