Nyheter Konsumentskydd

2025

Bedragare hör av sig igen – låtsas vilja hjälpa till

2025-04-25 | Låna Konsument Spara

Bedragare kontaktar personer som tidigare blivit lurade på pengar, och låtsas vilja hjälpa dem att få tillbaka pengarna. Under första kvartalet 2025 fick Finansinspektionen in allt fler samtal som rörde denna typ av bedrägeri.

Konsumentskyddsrapport 2025: Digitalisering och virala trender skapar risker för konsumenter på finansmarknaden

2025-04-23 | Låna Betala Försäkra

Oseriösa investeringsråd från AI eller finfluencers, och löften om snabba vinster från kryptohandel. Det är exempel på konsumentskyddsrisker som har vuxit fram på finansmarknaden på senare tid. Samtidigt kvarstår risker kopplat till bland annat osund kreditgivning och att konsumenter hamnar i finansiellt utanförskap. Det skriver Finansinspektionen i årets konsumentskyddsrapport.

Bedragare påstår sig arbeta för Finansinspektionen

Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för FI. Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade.

Sju nya falska företag på FI:s varningslista

Finansinspektionen varnar för sju nya företagsnamn som används av bedragare för att lura svenskar. Bedragarna säger sig ge erbjudanden om investeringar och lån mot en avgift. Vi uppmanar konsumenter att alltid kolla upp företag innan du gör affärer med dem.

Bolånerapporten: Hushållen behöver ha marginaler för en osäker framtid

2025-04-02 | Bolån Rapporter Nyheter

De ekonomiska förutsättningarna för hushållen förbättrades under 2024. Så många som 8 av 10 hushåll valde rörlig ränta, vilket är en högre andel än tidigare år. Men den ekonomiska utvecklingen är osäker. Hushållen behöver ta höjd för att klara fortsatt höga boende- och levnadsomkostnader. Det är några av slutsatserna i årets bolånerapport.