I dag har FI gett Svea Bank och Resurs Bank anmärkningar och de måste betala sanktionsavgifter för att de haft stora brister i sina kreditprövningar av konsumtionslån. Therese Wieselqvist Ekman, ansvarig för finansiell folkbildning på FI, förklarar vad besluten betyder för dig som konsument och bra saker att tänka på om du ska ta ett konsumtionslån.
Kreditprövningar handlar om att banker måste ta reda på om du som vill ta ett lån har råd att betala tillbaka det. Har du inte det, för att pengarna inte räcker till, ska banken säga nej. För att kunna bedöma det behöver banken ta in, och använda, mycket information om dig och din privatekonomi. Det har Resurs och Svea inte gjort och därför får de varsin anmärkning och ska betala en sanktionsavgift.
Ja, men bara om du har sådana ekonomiska förhållanden att du riskerar att inte kunna betala tillbaka lånet. De här reglerna finns för att skydda dig från att råka illa ut. Har du råd att ta ett lån kommer du kunna få ett även i framtiden men du ska alltid tänka igenom din ekonomiska situation innan du tar lån. I slutändan är du ansvarig för din privatekonomi.
Det viktiga är att du vet hur lånen fungerar och inte lånar mer än du kan betala tillbaka. Att låna pengar kan vara bra. Men kom ihåg att det blir dyrare att låna än att spara till det du köper. Sen är det bra att betala av lån så fort det går, då kostar det dig mindre. Var också försiktig med att lägga om lån. Du kan få lägre månadskostnad men kommer då att betala tillbaka mycket mer pengar än vad du gjort om du stannat kvar med dina ursprungliga lån.
Du ska absolut inte ta nya lån för att lösa de gamla. Kontakta i stället dina långivare för att försöka komma överens om en avbetalningsplan. Det är viktigt att du försöker hitta en lösning som kan rätta till problemet i stället för att du gräver dig djupare ner i skuldträsket. Du kan ta hjälp av den lokala budget- och skuldrådgivningen i din kommun.
Om du har tagit ett lån måste du betala tillbaka det, även om banken gjort fel och inte gjort en tillräckligt bra kreditprövning. Du kan alltid vända dig till bankernas klagomålsansvariga men som regel är du ansvarig för dina val.