Bedragare låtsas vara FI – sms:ar konsumenter

Bedragare kontaktar just nu konsumenter via sms som ser ut att komma från Finansinspektionen. I meddelandet står det bland annat att en utredning av finansiella uppgifter har inletts. FI kontaktar aldrig konsumenter på det sättet.

– Var alltid vaksam när du blir kontaktad om någonting du inte känner till. Klicka inte på länkar du får skickade till dig, och ring inte till nummer som du uppmanas att använda. Bedragare hittar alltid nya sätt att lura konsumenter på pengar, och inte sällan används FI och andra myndigheter för att skapa en känsla av förtroende eller stress, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI. 

Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera kan du vidarebefordra meddelandet till nummer 7726. På så sätt får Sveriges telekomoperatörer information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.

Så undviker du bedragare

FI:s varningslista finns varningar som vi utfärdat för aktörer som ägnar sig åt bedräglig verksamhet. Dock behöver konsumenter vara medvetna om att bedragare snabbt kan byta namn och kalla sig för någonting annat. Därför är det viktigt att även söka efter namnet i FI:s företagsregister, där vi listar företag med tillstånd att verka i Sverige.

Internationella organisationen för värdepapperstillsyn, Iosco, har databasen I-scan, med varningar utfärdade av myndigheter över hela världen, inklusive de som kommer från FI.

För fler tips på hur du kan undvika bedrägerier – ta del av vår checklista.


Presstjänst