Bedragare påstår sig arbeta för FI

Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för Finansinspektionen. Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade.

Bedragarna tar kontakt via telefon eller mejl, och utger sig för att arbeta på FI. De kan använda en mejladress där varianter av namnet Finansinspektionen ingår. De kan också använda FI:s logotyp eller namn på medarbetare på FI. Bedragarna erbjuder till exempel hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har förlorat i ett investeringsbedrägeri eller pengar som konsumenten har på ett påstått bankkonto.

FI kontaktar aldrig konsumenter för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar. Vi hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.

Skydda ditt bank-id

Starta aldrig ditt bank-id eller din bankdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig. Inga seriösa aktörer kommer att uppmana dig att använda dina inloggningsuppgifter på det sättet. Det gör bara bedragare. Låt inte heller någon du inte känner fjärransluta till din dator.

Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.

Så undviker du bedragare

FI:s varningslista finns varningar som vi utfärdat för aktörer som ägnar sig åt bedräglig verksamhet. Dock behöver konsumenter vara medvetna om att bedragare snabbt kan byta namn och kalla sig för någonting annat. Därför är det viktigt att även söka efter namnet i FI:s företagsregister, där vi listar företag med tillstånd att verka i Sverige.

Internationella organisationen för värdepapperstillsyn, Iosco, har databasen I-scan, med varningar utfärdade av myndigheter över hela världen, inklusive de som kommer från FI.

För fler tips på hur du kan undvika bedrägerier – ta del av vår checklista.