Bedrägerier via betaltjänster minskade något det andra halvåret 2024 men ligger fortsatt kvar på höga nivåer. Samtidigt ökade bedrägerier där bedragare manipulerar konsumenten till att utföra en transaktion. Det visar Finansinspektionens statistik över bedrägerier via betaltjänster.
Under andra halvåret 2024 uppgick det sammanlagda beloppet från bedrägerier via betaltjänster till 806 miljoner kronor. Det är en minskning från första halvåret 2024 då motsvarande belopp var 899 miljoner kronor.
– De totala bedrägerierna via betaltjänster går nedåt men det är fortsatt väldigt stora belopp som bedragarna lyckas lura konsumenter på. Dessutom är det oroande att manipulationerna ökar. Företagen behöver därför fortsätta att prioritera arbetet med att stärka skyddet för konsumenterna i sina tjänster, säger Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn på FI.
Bedragare använder olika metoder för att lura till sig pengar från konsumenter via betaltjänster. En metod som blivit allt vanligare de senaste åren och även fortsatt under andra halvåret 2024 innebär att bedragaren manipulerar konsumenten till att utföra en transaktion. Det totala beloppet från denna metod uppgick till 554 miljoner kronor för andra halvåret 2024, en ökning från 511 miljoner kronor under första halvan av året.
Andra metoder i FI:s statistik över bedrägerier via betaltjänster minskade under andra halvåret 2024. Bland annat att bedragare får tillgång till offrets internetbank genom stulna inloggningsuppgifter.
FI publicerar statistik över bedrägerier via betaltjänster en gång i halvåret. Statistiken baseras på den rapportering som FI får från betaltjänstleverantörer under FI:s tillsyn. Eventuell felrapportering från bolagen korrigeras efterhand vilket gör att historiska uppgifter skiljer sig från tidigare publicering.