Konsumenter behöver få information inför att ränterabatten upphör

För att stärka konsumenternas ställning har FI beslutat om nya allmänna råd. FI vill att bolåneföretag informerar sina kunder inför att en ränterabatt på bolån är på väg att ta slut. Samtidigt börjar nya allmänna råd om beräkning av ränteskillnadsersättning att gälla.

FI har tidigare konstaterat att banker inte alltid informerar sina kunder om när en tidsbegränsad ränterabatt på bolån löper ut. Om ränterabatten tar slut utan att kunden uppmärksammar det kan kunden automatiskt få betala en högre ränta än om kunden hade fått chans att förhandla. Det kan handla om stora pengar och det är därför viktigt med klara spelregler.

– Nu blir villkoren tydligare och bolånetagare kommer få en ärlig chans att förhandla om sin ränta. Då kan konsumenter undvika otrevliga överraskningar med högre räntesatser, säger FI:s konsumentskyddsekonom Moa Langemark.

Börjar gälla 1 juli i år

De nya allmänna råden innebär att ett bolåneföretag skriftligt och minst en månad i förväg bör informera konsumenten om att rabatten på bolåneräntan är på väg att löpa ut. Det medför ett starkare konsumentskydd, som i förlängningen kan stärka konkurrensen på bolånemarknaden.

Dessutom har FI beslutat om nya allmänna råd om beräkningen av ränteskillnadsersättning, det vill säga den ersättning som konsumenter som förtidsbetalar bundna bolån kan behöva betala till bolåneföretaget. Råden är en anpassning till ny lagstiftning.

De nya allmänna råden börjar gälla den 1 juli 2025.


Presstjänst