Det blir allt vanligare att bedragare använder sig av falska låneerbjudanden i syftet att lura konsumenter på pengar. Under det första halvåret 2025 rörde merparten av Finansinspektionens varningar om misstänkta bedrägerier falska löften om lån. Det förekommer även att bedragare utger sig för att arbeta för FI och andra myndigheter.
Under Almedalsveckan 2025 medverkar FI i flera seminarier.
För att stärka konsumenternas ställning har FI beslutat om nya allmänna råd. FI vill att bolåneföretag informerar sina kunder inför att en ränterabatt på bolån är på väg att ta slut. Samtidigt börjar nya allmänna råd om beräkning av ränteskillnadsersättning att gälla.
FI varnar för fem falska företag. Bakom namnen döljer sig bedragare, som lurar konsumenter på pengar genom falska lån och investeringar.
Finansinspektionen önskar komplettera sitt remissvar daterat den 20 januari 2025 avseende konsumentkreditutredningens förslag till genomförande av det nya konsumentkreditdirektivet.
FI varnar för 32 falska företag. Bakom namnen döljer sig bedragare, som lurar konsumenter på pengar genom falska lån och investeringar.
Vilken ränta svenska bolånetagare får skiljer sig åt. FI publicerar nu statistik som visar genomsnittsräntan av de åtta största bolånebankerna. – Det behöver bli tydligare för bolånekunder vilken ränta de kan förvänta sig. För de som jämför och förhandlar sina villkor kan det finnas stora pengar att spara, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom.
FI varnar för 50 falska företag. Bakom namnen döljer sig bedragare, som lurar konsumenter på pengar genom falska lån och investeringar.
Bedragare kontaktar personer som tidigare blivit lurade på pengar, och låtsas vilja hjälpa dem att få tillbaka pengarna. Under första kvartalet 2025 fick Finansinspektionen in allt fler samtal som rörde denna typ av bedrägeri.
Oseriösa investeringsråd från AI eller finfluencers, och löften om snabba vinster från kryptohandel. Det är exempel på konsumentskyddsrisker som har vuxit fram på finansmarknaden på senare tid. Samtidigt kvarstår risker kopplat till bland annat osund kreditgivning och att konsumenter hamnar i finansiellt utanförskap. Det skriver Finansinspektionen i årets konsumentskyddsrapport.