Gränsöverskridande distribution [EU] 2019/1156

Denna sida innehåller information om de nationella lagar och andra författningar som reglerar de marknadsföringskrav som avses i artikel 5.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1156 av den 20 juni 2019 om underlättande av gränsöverskridande distribution av företag för kollektiva investeringar.

Sammanfattning

Fondföretag och förvaltningsbolag som avses i Ucits-direktivet regleras i lagen (2004:46) om värdepappersfonder. Lagen kompletteras av Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder.

Lag (2004:46) om värdepappersfonder

Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder

Förvaltare av alternativa investeringsfonder som avses i AIFM-direktivet regleras i lag (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Lagen kompletteras av Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:10) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.

Lag (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder

Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:10) om förvaltare av alternativa investeringsfonder

För verksamhet som bedrivs genom filial gäller i övrigt lag (1992:160) om utländska filialer m.m. 

Lag (1992:160) om utländska filialer m.m.

Vid näringsidkares marknadsföring är marknadsföringslagen (2008:486) tillämplig. Mer information om marknadsföringslagen finns på Konsumentverkets hemsida. Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och har bland annat träffat en överenskommelse med Fondbolagens Förening avseende marknadsföring av fonder (BÖ 2022:08).

Marknadsföringslag (2008:486)

Konsumentverket

Branschöverenskommelse: BÖ 2022:08 Marknadsföring av fonder (Konsumentverket)

Marknadsföringskrav för fondbolag

Marknadsföring av utländska fondföretag i Sverige

Ett fondföretag som hör hemma inom EES och i sitt hemland har sådant tillstånd som avses i Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2034, får marknadsföra andelar i företaget i Sverige enligt 1 kap. 7 § lagen (2004:46) om värdepappersfonder (LVF).

Aktuella bestämmelser

•    1 kap. 1 § första stycket 9 LVF om definitionen av fondföretag,
•    1 kap. 7 § LVF om underrättelse, ändring i underrättelse efter att verksamheten inletts och upphörande av marknadsföring,
•    1 kap. 8 § LVF om tillhandahållande av funktioner här i landet,
•    1 kap. 9 – 9 a §§ LVF om upphörande av marknadsföring,
•    1 kap. 10 § LVF om bestämmelser i LVF som tillämpas på motsvarande sätt för fondföretag,
•    1 kap. 11 § LVF om beteckning,
•    10 kap. 1, 2 och 3 §§ LVF om tillsynen och dess omfattning,
•    12 kap. 17 och 17 a §§ LVF om ingripande mot fondföretag, och
•    12 kap. 20 § LVF om vite. 
•    30 kap. 1 och 3 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder (fondföreskrifterna) om tillhandahållande av faktablad och informationsbroschyr.
•    32 kap. 2 – 10 §§ fondföreskrifterna om hur och på vilket språk vissa fondföretag ska lämna information i Sverige.

För mer information se även:

Utländsk verksamhet UCITS

Förvaltningsbolags verksamhet i Sverige

Ett förvaltningsbolag som hör hemma inom EES och som i sitt hemland har tillstånd att driva sådan verksamhet som avses i Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG får driva verksamhet 

•    från filial i Sverige enligt 1 kap. 6 § första stycket 1 LVF, eller
•    från sitt hemland erbjuda och tillhandahålla tjänster i Sverige enligt 1 kap. 6 § första stycket 2 LVF.

Aktuella bestämmelser

•    1 kap. 1 § första stycket 13 LVF om definitionen av förvaltningsbolag,
•    1 kap. 6 § LVF om underrättelsen,
•    1 kap. 6 a § LVF om ändringar i underrättelsen efter att verksamheten inletts,
•    1 kap. 6 b § LVF om tillstånd att förvalta en värdepappersfond,
•    1 kap. 6 c § LVF om funktionerna som ska tillhandahållas vid förvaltningen av en värdepappersfond,
•    32 kap. 8 § fondföreskrifterna om på vilket språk som funktionerna i 1 kap. 6 c § första stycket ska tillhandahållas,
•    32 kap. 9 § fondföreskrifterna om hur informationen enligt 1 kap. 6 c § första stycket 5 ska tillhandahållas,
•    1 kap. 6 d § LVF om regler i LVF som ska tillämpas på motsvarande sätt för förvaltningsbolaget, 
•    1 kap. 2 och 4 §§ fondföreskrifterna om bestämmelser som gäller i tillämpliga delar för förvaltningsbolag som driver verksamhet från filial,
•    1 kap. 3 och 4 §§ fondföreskrifterna om bestämmelser som gäller i tillämpliga delar för förvaltningsbolag som driver verksamhet från hemlandet,
•    10 kap. 1, 2 och 3 §§ LVF om tillsynen och dess omfattning,
•    12 kap. 15 och 16 §§ LVF om ingripande mot förvaltningsbolag, och
•    12 kap. 20 § LVF om vite.

För filialer till förvaltningsbolag gäller i övrigt lagen (1992:160) om utländska filialer m.m.

För mer information se även:

Utländsk verksamhet - förvaltningsbolagspass

Fondbolags marknadsföring av värdepappersfonder i ett annat land inom EES

Avser ett fondbolag som förvaltar värdepappersfonder att marknadsföra andelar i en sådan fond i ett annat land inom EES ska bolaget underrätta Finansinspektionen enligt 2 kap. 15 c § lagen (2004:46) om värdepappersfonder (LVF).

Aktuella bestämmelser
•    1 kap. 1 § första stycket 8 LVF,
•    1 kap. 1 § första stycket 25 LVF om definitionen av värdepappersfond,
•    2 kap. 15 c § om underrättelse,
•    2 kap. 15 d § om ändring i underrättelsen efter att verksamheten inletts, och
•    2 kap. 15 e – f § om upphörande av marknadsföring.

För mer information se även:

Marknadsföring av värdepappersfonder inom EES

Ansvarsfriskrivning: Finansinspektionen har vidtagit rimliga åtgärder för att säkerställa att informationen om de nationella bestämmelser som reglerar marknadsföringskraven för fondföretag i Sverige och som återfinns på denna webbsida är aktuell och fullständig. Finansinspektionen är inte ansvarig för att upprätthålla externa webbplatser och inte ansvarig för eventuella fel eller utelämnanden på en extern webbplats till vilken länkar lämnas på denna webbsida.

Marknadsföringskrav för AIF-fonder

EES-baserade AIF-förvaltares marknadsföring

En utländsk AIF-förvaltare som är baserad i ett land inom EES har möjlighet att bedriva sin verksamhet i Sverige. Då fordras i vissa fall att AIF-förvaltaren fått tillstånd av FI för verksamheten, i andra fall räcker det att AIF-förvaltarens hemlandsmyndighet underrättat FI om verksamheten. Om det är tillstånd eller underrättelse som krävs beror på vad det är för typ av verksamhet som AIF-förvaltaren vill bedriva.

På länken nedan återfinns mer information om FI:s handläggning av ärenden enligt LAIF för utländska EES-baserade AIF-förvaltare och vad en ansökan för respektive ärendetyp ska innehålla.

EES-baserade AIF-förvaltare | Finansinspektionen

Icke EES-baserade AIF-förvaltares marknadsföring

En utländsk AIF-förvaltare som är baserad i ett land utanför EES har möjlighet att marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad alternativ investeringsfond i Sverige. För sådan verksamhet krävs tillstånd av FI.

På länken nedan återfinns mer information om FI:s handläggning av ärenden enligt LAIF för icke EES-baserade AIF-förvaltare och vad en ansökan för respektive ärendetyp ska innehålla.

Icke EES-baserade AIF-förvaltare | Finansinspektionen

Svenska AIF-förvaltares marknadsföring

En svensk AIF-förvaltare med tillstånd enligt LAIF har möjlighet att bedriva olika former av gränsöverskridande verksamhet.

Anmälan om registrering eller ansökan om tillstånd för sådan verksamhet görs hos FI.

På länken nedan återfinns mer information om FI:s handläggning av ärenden enligt LAIF för svenska AIF-förvaltare och vad en ansökan för respektive ärendetyp ska innehålla.

Svenska AIF-förvaltare | Finansinspektionen

Ansvarsfriskrivning: Finansinspektionen har vidtagit rimliga åtgärder för att säkerställa att informationen om de nationella bestämmelser som reglerar marknadsföringskraven för AIF-fonder i Sverige och som återfinns på denna webbsida är aktuell och fullständig. Finansinspektionen är inte ansvarig för att upprätthålla externa webbplatser och inte ansvarig för eventuella fel eller utelämnanden på en extern webbplats till vilken länkar lämnas på denna webbsida.

Andra krav

Utöver de bestämmelser som avses ovan, som anges särskilt för marknadsföringen av fondföretag och AIF-fonder, kan det finnas andra bestämmelser som kan vara tillämpliga vid marknadsföring av dem i Sverige, även om de inte är särskilt avsedda för marknadsföringen av fondföretag, beroende på den enskilda situationen för de som är involverade i marknadsföringen av aktier eller andelar i fondföretaget. Marknadsföring i Sverige kan utlösa tillämpning av andra krav, t.ex. marknadsrättsliga, konsumenträttsliga och/eller skatterättsliga.

För verksamhet som bedrivs genom filial gäller i övrigt lag (1992:160) om utländska filialer m.m. 

Lag (1992:160) om utländska filialer m.m.

Vid näringsidkares marknadsföring är marknadsföringslagen (2008:486) tillämplig. Mer information om marknadsföringslagen finns på Konsumentverkets hemsida. Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och har bland annat träffat en överenskommelse med Fondbolagens Förening avseende marknadsföring av fonder (BÖ 2022:08).

Marknadsföringslag (2008:486)

Konsumentverket

Branschöverenskommelse: BÖ 2022:08 Marknadsföring av fonder (Konsumentverket)

Ansvarsfriskrivning: Förteckningen i den här mallen är en icke uttömmande förteckning över nationella lagar som kan vara tillämpliga och Finansinspektionen är inte ansvarig för eventuella utelämnanden i förteckningen. Tillsynen av kraven som härrör från dessa lager står inte under tillsyn av Finansinspektionen. Tillämpligheten hos dessa krav, och eventuella andra rättsliga krav, bör bedömas före marknadsföring av eller investering i ett fondföretag. Om det råder osäkerhet bör de som marknadsför eller investerar i fondföretag inhämta oberoende rådgivning om vilka krav som är tillämpliga på deras enskilda situation.


Senast granskad: 2025-10-29