Konsumentskyddsrapport 2025: Digitalisering och virala trender skapar risker för konsumenter på finansmarknaden

Oseriösa investeringsråd från AI eller finfluencers, och löften om snabba vinster från kryptohandel. Det är exempel på konsumentskyddsrisker som har vuxit fram på finansmarknaden på senare tid. Samtidigt kvarstår risker kopplat till bland annat osund kreditgivning och att konsumenter hamnar i finansiellt utanförskap. Det skriver Finansinspektionen i årets konsumentskyddsrapport.

I takt med att finansmarknaden blir alltmer digitaliserad växer det fram nya risker för konsumenter. I årets konsumentskyddsrapport pekar FI bland annat på risker förknippade med att allt fler konsumenter söker sig till sociala medier och AI-tjänster för att få tips kring privatekonomi och investeringar. Men i dessa kanaler möter många information från aktörer som saknar tillstånd, och som inte alltid utgår från konsumentens bästa. Det förekommer till exempel att kryptotillgångar eller onoterade aktier pekas ut som investeringsmöjligheter för breda grupper, trots att dessa är direkt olämpliga för de flesta konsumenter.

– Vi ser att allt fler konsumenter söker finansiell information på nya sätt. Då är det viktigt att vara medveten om riskerna. Nya trender uppstår hela tiden, men som konsument är det ofta bra att hålla huvudet kallt och skynda långsamt. Du ska aldrig investera i något som du inte fullt ut förstår, oavsett vem som försöker sälja in investeringen till dig, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Men det är inte bara i den digitala miljön som konsumenter kan hamna snett. Att det finns risk för att konsumenter erbjuds olämpliga sparformer vid traditionell rådgivning är något FI har pekat ut under en längre tid. En orsak kan vara att rådgivare belönas med höga provisioner när de säljer produkter som kan vara både dyra och olämpliga, vilket leder till intressekonflikter. Hur finansiella företag arbetar för att motverka sådana risker kommer att vara prioriterat även under 2025.

En annan prioriterad risk är osund kreditgivning. Att långivare beviljar för många eller för stora lån riskerar att leda till att konsumenter hamnar i skuldfällor. Under 2025 kommer FI att granska hur långivare arbetar med kreditprövningar, för att säkerställa att lån inte ges till personer som inte kan betala tillbaka.

Fler risker för konsumenter

FI tar varje år fram en konsumentskyddsrapport på uppdrag av regeringen. I rapporten redovisar vi vårt arbete med konsumentskydd under det gångna året och berättar om det arbete vi planerar under kommande år. Vi redogör också för behov av ändrade regler som vi ser. För 2025 har FI även identifierat följande risker på finansmarknaden:

  • Bedrägerier. Under de senaste åren har det skett en kraftig ökning av antalet konsumenter som drabbas av olika former av bedrägerier. Dessa bedrägerier omsätter också allt större belopp. Bedrägerier där konsumenten luras att själv sätta över pengar till bedragaren är den typ som har ökat mest. FI anser att lagstiftningen behöver skärpas för att öka konsumentskyddet vid sådan social manipulation.
  • Finansiellt utanförskap. Även om digitaliseringen har ökat tillgängligheten för många på finansmarknaden ser vi fortfarande att vissa konsumenter stängs ute genom att de får sitt betalkonto avslutat eller nekas att öppna ett konto. Under 2025 gör vi en fördjupad analys för att se vad de fyra största bankerna har gjort för att inte begränsa konsumenters rätt till betalkonto mer än nödvändigt.
  • Flytt av tjänstepension. Det finns en risk att finansiella företag, rådgivare och andra rekommenderar kunder att flytta sin tjänstepension av andra skäl än att den försäkrade ska få en bättre pension. En risk som har uppmärksammats gäller kopplingen mellan flytt av tjänstepension och erbjudanden om låga bolåneräntor. FI kommer under året titta närmare på flytt av tjänstepension och hur detta påverkar konsumenter.

Presstjänst