Intyg

FI kan, på begäran, utfärda två typer av intyg.

  1. Intyg om verksamhetstillstånd
  2. Intyg om att: en person inte, under de senaste fem åren, har fått ett tillstånd eller en registrering återkallad, eller ingått i ledningen för en juridisk person som har fått ett tillstånd eller en registrering återkallad enligt 9 kap. 1 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution eller 8 kap. 1 § lagen (2005:405) om försäkringsförmedling, eller ha ingått i ledningen för en sådan juridisk person inom sex månader före återkallelsen.

Intyg om verksamhetstillstånd

Beställaren skickar en skriftlig begäran om intyg per post eller per mejl till finansinspektionen@fi.se.

Begäran om verksamhetsintyg, enligt punkt 1 ovan, ska innehålla:

  • organisationsnummer för den juridiska person intyget ska omfatta
  • uppgift om intyget ska vara på svenska eller engelska.

Intyg om ej återkallat tillstånd

Beställaren skickar en skriftlig begäran om intyg per post eller per mejl till finansinspektionen@fi.se. Skriv gärna "Begäran om intyg om ej återkallat tillstånd" i ämnesraden.

Begäran om intyg för ej återkallat tillstånd, enligt punkt 2 ovan, ska innehålla:

  • för- och efternamn
  • personnummer i formatet ÅÅÅÅMMDD-XXXX om personen är folkbokförd i Sverige
  • födelsedatum, i formatet ÅÅÅÅ-MM-DD, om personen inte är folkbokförd i Sverige
  • uppgift om mejladress dit intyget ska skickas.

Om intyget omfattar flera personer kan ni bifoga en Excelfil med samtligas personuppgifter. Vänligen ange personnummer och/eller födelsedatum i de ovannämnda formaten. På det sättet kan vi hantera er begäran snabbare.

Inom sju dagar efter att begäran har kommit in skickar FI ett handläggarbrev till kontaktpersonen med information om betalning och diarienummer. Handläggarbrevet skickas med e-post. Vid begäran som gäller ett flertal personer får ni endast ett handläggarbrev med totalsumman för alla personerna. Det framgår av handläggarbrevet vilka personer begäran gäller.

Vi utfärdar intyget inom 15 dagar efter det att ärendet har blivit betalt. Varje person får sitt eget intyg. Har betalningen inte inkommit till FI inom 30 dagar avslutas ärendet och beställaren får skicka in en ny begäran om hen vill ha ett intyg.

Obs! Vi prioriterar handläggning av intygsärenden. Under vissa perioder får vi dock ett ovanligt stort antal begäran om intyg vid samma tidpunkt, viket orsakar fördröjningar i handläggningen.

Avgift

Intyg om verksamhetstillstånd kostar 4 200 kronor.
Intyg för ej återkallat tillstånd är 1 400 kronor.

Avgiften tas ut per person.
FI utfärdar intyget inom 15 dagar, som räknas från och med betalningsdatumet.

Fakta betalningsrutin

  • FI registrerar ansökan som får ett diarienummer.
  • FI skickar därefter ett handläggarbrev där diarienummer, ärendets avgift och betalningsinformation framgår.

Betala inte avgiften innan du har fått handläggarbrev och diarienummer från FI.


Senast granskad: 2022-07-01