Hur använder försäkringsbolagen de premier konsumenter betalar? Den saken har Finansinspektionen (FI) analyserat och kommit fram till att det är stora…
rapport-vad-går-konsumenternas-forsakringspremier-till.pdf
The process for product approval is central from a consumer protection perspective. It aims to ensure that insurance undertakings focus on consumer interests…
rapport-skadebolag-process-godk-produkter-eng.pdf
Det är inte motiverat att ändra nuvarande lagstiftning för att ytterligare underlätta flytt av individuell tjänstepensionsförsäkring. Däremot kan branschen…
The risks given the highest priority in FI’s consumer protection work for 2023 are unaffordable lending, unsuitable investment products and investment fraud.
konsumentskyddsrapport-2023-en.pdf
rapport-oppna-finansiella-tjanster-eng.pdf
Processen för produktgodkännande är central ur ett konsumentskyddsperspektiv. Den syftar till att säkerställa att försäkringsföretagen fokuserar på…
Digitaliseringen innebär både möjligheter och risker på finansmarknaden. Bredare reglering för hur kundinformation kan delas med tredjepartsleverantörer kan…
Digitalisation introduces both opportunities and risks to the financial market. After conducting a new survey, FI has noted that broader regulation on how…
open-finance-summary.pdf
anv-oppna-finansiella-tjanster-Sverige.pdf
rapport-behovs-tillaggs-och-produktforsakringar_hel_eng.pdf
rapport-behovs-tillaggs-och-produktforsakringar_hel_eng.docx
FI:s högst prioriterade risker inom konsumentskyddsarbetet för 2023 är osund kreditgivning, olämpliga investeringsprodukter och investeringsbedrägerier.
Consumers’ need for supplementary insurance differs by age. Younger consumers have a greater need for this type of insurance, while older consumers often have…
rapport-behovs-tillaggs-och-produktforsakringar_n.pdf
Konsumenternas behov av tilläggsförsäkringar skiljer sig åt beroende på ålder. Yngre har större behov av tilläggsförsäkringar jämfört med äldre, som ofta har…
Finansinspektionen has analysed whether loyal policyholders pay higher premiums for the three non-life insurance products that are most important for…
report_loyal_policyholder.pdf
Finansinspektionen har undersökt om lojala försäkringstagare får betala högre premier när det gäller tre skadeförsäkringsprodukter som har stor betydelse för…
rapport-lojala-forsakringstagare.pdf
fi-konsumentskyddsrapport-2022-eng.pdf
Unsound lending practices and commission from the sale of financial instruments are the highest prioritised risks in Finansinspektionen’s (FI) consumer…
konsumentskyddsrapport-2022-eng.pdf
Osund kreditgivning och provisioner vid försäljning av finansiella instrument. Det är de högst prioriterade riskerna för Finansinspektionens (FI)…
Finansinspektionen har fått i uppdrag av regeringen att redovisa de effekter som de nya reglerna om försäkringsdistribution hittills har haft.
Sedan 2018 gäller nya och utökade krav på värdepappersinstitut och försäkringsförmedlare som tar emot provisioner eller tillhandahåller oberoende rådgivning…
Finansinspektionen (FI) conducted a survey of twenty insurance firms and determined that the firms in general handle complaints in a satisfactory manner, but…