Majoriteten sparar hos storbanker – trots högre avgifter

Storbankernas kunder betalar oftare mer i fondavgifter, ändå sker 85 procent av det privata sparandet via storbankerna. Det visar Finansinspektionens nya rapport. FI pekar nu på flera åtgärder för att skapa förutsättningar för att kunna sätta press på fondavgifterna och för att konsumenterna ska få tydligare information för att kunna jämföra olika alternativ.

De flesta svenskar sparar i fonder, privat eller genom pensionssparande, och totalt har svenskar över 7 000 miljarder i fondinnehav. En välfungerande fondmarknad är därför viktigt för konsumenterna såväl som för hela samhällsekonomin.

FI har i uppdrag att kartlägga den svenska fondmarknaden. I en regeringsrapport konstaterar FI att marknaden över lag fungerar väl men att åtgärder bör vidtas för att skapa bättre förutsättningar för att konsumenter ska få sänkta fondavgifter.  

– I dag riskerar många konsumenter att behöva betala höga avgifter utan att få motsvarande värde. Det är ett problem som på sikt kan urholka både deras sparkapital och förtroendet för fondmarknaden. En välfungerande marknad bygger på tydlig information, möjlighet till effektiva jämförelser och sund konkurrens. FI kommer nu att vidta åtgärder som skapar bättre förutsättningar att pressa fondavgifterna, säger Jimmy Kvarnström, områdeschef för Marknader på FI.

FI ska granska om blandfonder är dolda indexfonder

En av åtgärderna som rapporten presenterar innebär att FI ska granska huruvida blandfonder ger värde för pengarna. Många sparar i blandfonder, framför allt hos storbankerna, och de är ofta förhållandevis dyra. FI har i tidigare analyser sett att blandfonder kan vara så kallade dolda indexfonder, det vill säga fonder som marknadsförs som aktiva och fondbolaget tar betalt för det trots att fonden i praktiken inte förvaltas aktivt. Konsumenten betalar i så fall avgifter för en tjänst som inte levereras.

Avgifterna inom den individuella tjänstepensionen ska granskas

Det är stora skillnader i avgifter mellan den kollektivavtalade och individuella tjänstepensionen. Inom den individuella ser vi att de flesta betalar en högre avgift än man borde. Arbetstagare betalar den ordinarie avgiften trots att arbetsgivaren borde ha större möjlighet att konkurrensutsätta avgiften. FI menar att en arbetsgivare ofta har ett informationsunderläge gentemot distributörerna.

FI kommer därför att granska marknaden för individuell tjänstepension för att bättre förstå vad som styr vilka fonder som väljs, det innefattar incitamentsstrukturer, ersättningssystem och rådgivning.

Tydligare information underlättar för konsumenterna

FI föreslår att regeringen ska överväga att genomföra en lagändring för att konsumenter ska ha tillgång till en standardiserad kostnadsmall där alla kostnader för produkt och distribution framgår på ett enhetligt och jämförbart sätt.

– Många konsumenter tycker att det är svårt att se vad sparandet faktiskt kostar, och då blir det också svårt att jämföra olika alternativ. Det leder till att många betalar mer än nödvändigt för sina fonder, vilket både urholkar hushållens ekonomi och försvagar konkurrensen på fondmarknaden. Därför föreslår vi att regeringen inför en standardiserad och tydlig kostnadsmall som gör det enkelt att jämföra de totala kostnaderna och sätter press på priserna, säger Jimmy Kvarnström.


Presstjänst