Att inte ha tillgång till ett betalkonto innebär stora problem i vardagen. Bankerna behöver fortsätta förbättringsarbetet för att konsumenters tillgång till bankkonto inte ska begränsas mer än nödvändigt. Det fastslår FI i en ny rapport.
FI har granskat hur Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank hanterat sin skyldighet att erbjuda konsumenter ett betalkonto under 2023 och 2024. Av granskningen framgår att bankerna har ökat sitt fokus på dessa frågor men att problemet fortsatt är stort och att bankerna behöver prioritera frågan.
– Ett betalkonto är en förutsättning för att kunna ta emot lön eller bidrag, betala räkningar och delta i vardagens ekonomiska liv. Utan konto riskerar du att hamna utanför både det finansiella systemet och samhället i stort. Vi förväntar oss att bankerna fortsätter att utveckla sitt arbete för att säkerställa att konsumenters rätt till betalkonto inte begränsas mer än nödvändigt, säger Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn på FI.
Banker är skyldiga att erbjuda konsumenter betalkonto med grundläggande funktioner samtidigt som de har ett ansvar att motverka att banken utnyttjas för penningtvätt eller annan kriminell verksamhet. FI menar att om det finns en förhöjd risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism bör banker pröva alternativa riskreducerande åtgärder.
– I bankernas uppdrag ligger att balansera dessa båda skyldigheter på ett sätt så att konsumenter inte drabbas i onödan. Bankerna bör alltid pröva alternativa lösningar innan de väljer att neka eller avsluta ett konto. Det kan till exempel vara att erbjuda ett konto med begränsning för belopp och tjänster eller skärpa övervakningen av transaktioner, säger Mithra Sundberg.
FI anser att en skyldighet i lag bör införas som innebär att bankerna i varje enskilt fall ska pröva om alternativa åtgärder till avslutande av konto är lämpliga, liksom att besluten ska dokumenteras på ett tydligt sätt.