Fler bankkunder bör kunna erbjudas betalkonton

Antalet bankkunder som får sina betalkonton avslutade av bankerna har ökat på senare år. Bankerna nekar också konsumenter att öppna bankkonto i viss utsträckning, vilket innebär stora problem för de som berörs. I stället för att helt neka kunden ett konto, borde bankerna pröva om andra åtgärder kan vidtas i syfte att inte i onödan begränsa privatpersoners tillgång till finansiella tjänster. Det visar en ny rapport från Finansinspektionen.

Tillgång till ett betalkonto är ofta en förutsättning för att klara av vardagliga behov. Det är nödvändigt för att få insättningar av exempelvis din lön och kunna göra betalningar. Banker är skyldiga att erbjuda konton till konsumenter och de allra flesta konsumenter har tillgång till betalkonto.

Den som inte har ett konto, eller får sitt konto uppsagt, får stora problem. Därför är det viktigt att personers tillgång till betalkonto inte begränsas i onödan. Samtidigt ska banker uppfylla sina skyldigheter när det gäller att förhindra att deras tjänster utnyttjas för penningtvätt eller annan kriminell verksamhet.

– Det är svårt att klara vardagen utan ett bankkonto. Bankerna ska motverka penningtvätt, men det finns en risk att privatpersoners konton begränsas mer än nödvändigt. Här borde bankerna pröva alternativa lösningar. Det kan exempelvis handla om konton som innebär att banken skapar förutsättningar att hantera penningtvättsrisken, till exempel genom att kontot är begränsat i belopp och tjänster, säger Malin Alpen, områdeschef för Betalningar på Finansinspektionen.

FI menar att om det finns en förhöjd allmän risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism bör banker pröva alternativa riskreducerande åtgärder. Det kan handla om att erbjuda ett betalkonto med skärpt övervakning av kundens transaktioner eller att införa anpassade beloppsgränser. Det kan också handla om konton med ett mer begränsat tjänsteutbud, i stället för att neka kunden betalkonto helt och hållet. Det bör göras vid varje ansökan som banken nekar eller varje konto som den överväger att avsluta.

– Vi ser att det finns en risk att banker fattar beslut om hela grupper av konsumenter i stället för att ta individuella beslut om vilka betaltjänster som kan erbjudas. Detta riskerar att i onödan göra det svårt eller omöjligt för vissa konsumenter att få tillgång till ett betalkonto. En sådan utveckling kan också öka risken för penningtvätt i samhället eftersom transaktionerna riskerar att ta andra vägar där kontrollerna och riskmedvetenheten kan vara sämre, säger Malin Alpen.

Vidare ser vi i rapporten att det har skett en positiv utveckling hos bankerna på vissa områden, bland annat förbättrade möjlighet att följa upp beslut och bättre tillgång till statistik. Ändå är det tydligt att konsumenter fortfarande nekas konton eller får konton avslutade i relativt stor utsträckning. Vi anser därför att bankerna behöver arbeta målmedvetet med att sänka trösklarna för att kunna få ett konto som åtminstone kan användas för vissa vardagliga behov.

FI kommer fortsätta arbetet för att främja finansiell inkludering och konsumenternas rätt till betalkonto. Det kommer att ske genom nya bestämmelser om rapportering, i den löpande tillsynen och genom att verka för ett ännu tydligare regelverk.