Resultat

2024

Malin Alpen ny ordförande för Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Den 1 juli tillträder Malin Alpen som ny ordförande för stiftelsen Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Moa Langemark blir samtidigt ny ledamot av styrelsen för Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Våra prioriteringar i tillsynen 2024

Erbjuds konsumenter rätt tjänster på finansmarknaden? Hur levererar sektorn samhällsviktiga tjänster i en osäker omvärld? Hur skyddar sig finansiella företag från att utnyttjas i kriminella syften? Det är några av de frågor som vi kommer att ha fokus på i vår tillsyn i år.

2023

FI annonserar i barn- och gravidappen Preggers

Under hösten annonserar FI i appen Preggers, en gravid- och barnapp för föräldrar och blivande föräldrar. Tanken med annonseringen är att öka medvetenheten om projektet ”Ditt barn och dina pengar” som är en del av FI:s arbete med finansiell folkbildning.

FI har beslutat om nya och ändrade föreskrifter

Finansinspektionens styrelse beslutade den 20 juni om ett antal nya och ändrade föreskrifter och allmänna råd.

2022

Finansinspektionens årsredovisning 2021

2022-02-25 | Nyheter Om FI Stabilitet

FI:s styrelse har godkänt årsredovisningen för 2021.

Susanna Grufman ny chef för Marknader

Den 1 februari blir Susanna Grufman chef för FI:s verksamhetsområde Marknader. Hon fortsätter samtidigt att vara biträdande generaldirektör och behåller ansvaret för konsumentskyddsfrågorna.

2021

FI:s prioriterade områden 2021

Gör bankerna ordentliga kreditprövningar när kunder tar konsumtionslån? Jobbar mindre banker och betaltjänstföretag tillräckligt bra för att motverka penningtvätt? Och vilka risker innebär coronapandemin för framtiden? Det är tre områden som Finansinspektionen (FI) kommer att granska särskilt under 2021.

2017

Undersökning på uppdrag av FI

Från och med måndag den 23 oktober kan du bli uppringd av Scandinfo. De genomför en undersökning på uppdrag av FI.

2015

FI och konsumentskyddet

Vi har ett uppdrag från regeringen att arbeta för ett gott konsumentskydd på finansmarknaden. Detta genomsyrar hela vår verksamhet, alltifrån arbetet med att utfärda regler till att bedriva tillsyn. Men vi ingriper inte i enskilda tvister mellan konsumenter och företag.