För att få denna sida i E-pliktsformat, lägg till eplikt i slutet av sidans address.
Bankbarometern visar att svenska bankers nettoresultat ökade med 4 miljarder kronor under 2024. Ökningen skedde trots att räntenettot minskade. Rapporten visar också att utlåningen till allmänheten ökar. Även andelen problemlån ökade.
Oseriösa investeringsråd från AI eller finfluencers, och löften om snabba vinster från kryptohandel. Det är exempel på konsumentskyddsrisker som har vuxit fram på finansmarknaden på senare tid. Samtidigt kvarstår risker kopplat till bland annat osund kreditgivning och att konsumenter hamnar i finansiellt utanförskap. Det skriver Finansinspektionen i årets konsumentskyddsrapport.
Finansinspektionens bankbarometer ger en inblick i den svenska bankmarknaden. I rapporten presenterar vi statistik över bland annat utlåning, lönsamhet och finansiering, fördelat på olika kategorier av banker och kreditmarknadsföretag.
Om verksamheten för ett värdepappersbolag, vars kapitalbaskrav beräknas utifrån dess fasta omkostnader, har förändrats väsentligt kan Finansinspektionen under vissa omständigheter justera detta kapitalbaskrav. Notera att samma ansökningsförfarande gäller för tillämpning av undantaget på gruppnivå enligt värdepappersbolagsförordningen (EU) 2019/2033 (IFR)
Om ett värdepappersinstitut förklarar sig avstå från sitt tillstånd att driva värdepappersrörelse, tillhandahålla sidotjänster eller driva sidoverksamhet ska Finansinspektionen återkalla tillståndet.
Finansinspektionen är behörig myndighet enligt EU:s förordning om (EU) nr 648/2012 om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister (Emir). Det innebär att FI prövar de ansökningar, anmälningar och underrättelser som kan eller ska göras enligt förordningen. I egenskap av behörig myndighet ska FI också bedriva tillsyn över centrala motparter.
Finansinspektionen är behörig myndighet enligt EU:s förordning (EU) nr 909/2014 om förbättrad värdepappersavveckling i Europeiska unionen och om värdepapperscentraler (CSDR). Det innebär att FI prövar de ansökningar, anmälningar och underrättelser som kan eller ska göras enligt förordningen. I egenskap av behörig myndighet ska FI också bedriva tillsyn över värdepapperscentraler.
Riktlinjer och rekommendationer från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) har samma status som FI:s allmänna råd. Esma publicerar sina riktlinjer och rekommendationer på svenska (och andra EU-länders språk) och de ges inte ut parallellt som allmänna råd i FI:s författningssamling. De börjar gälla när de finns översatta till svenska.
EU-förordningar gäller som lag i alla medlemsländer. Tekniska standarder tas fram av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och beslutas av EU-kommissionen i form av förordningar, och gäller därmed också som lagar.
Här är en lista på gällande föreskrifter och allmänna råd som berör referensvärden eller administratörer av dessa. Listan är inte uttömmande.
Nedan listas relevanta lagar och förordningar som berör referensvärden och administratörer av dessa. Listan är inte uttömmande.
Finansinspektionen är behörig myndighet enligt EU-förordningen (EU) 2016/1011 om index som används som referensvärden för finansiella instrument och finansiella avtal eller för att mäta investeringsfonders resultat (BMR). Det innebär att FI prövar de ansökningar, anmälningar och underrättelser som kan eller ska göras enligt förordningen. I egenskap av behörig myndighet ska FI också bedriva tillsyn över administratörer, rapportörer och användare.
Referensvärden (så kallade benchmarks) är, lite förenklat uttryckt, index som används för att bestämma värdet på finansiella instrument eller avtal eller för att mäta en investeringsfonds resultat. För att tillhandahålla referensvärden krävs tillstånd eller registrering som administratör.
EU-förordningar gäller som lag i alla medlemsländer. Tekniska standarder tas fram av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och beslutas av EU-kommissionen i form av förordningar, och gäller därmed också som lagar.
Här är en lista på gällande föreskrifter och allmänna råd som berör gräsrotsfinansieringstjänster och leverantörer av dessa. Listan är inte uttömmande.
Nedan listas relevanta lagar och förordningar som berör gräsrotsfinansieringstjänster och leverantörer av dessa. Listan är inte uttömmande.
Gräsrotsfinansiering (crowdfunding) är en metod för att finansiera projekt där mindre belopp samlas in från ett större antal personer. Gräsrotsfinansiering kan delas in i fyra kategorier: lånebaserad, andelsbaserad, belöningsbaserad och donationsbaserad gräsrotsfinansiering. För att tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster krävs tillstånd som leverantör.
Riktlinjer och rekommendationer från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) har samma status som FI:s allmänna råd. Esma publicerar sina riktlinjer och rekommendationer på svenska (och andra EU-länders språk) och de ges inte ut parallellt som allmänna råd i FI:s författningssamling. De börjar gälla när de finns översatta till svenska.
EU-förordningar gäller som lag i alla medlemsländer. Tekniska standarder tas fram av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och beslutas av EU-kommissionen i form av förordningar, och gäller därmed också som lagar.
Här är en lista på gällande föreskrifter och allmänna råd som berör DLT-marknadsinfrastrukturer. Vilka som är relevanta beror bland annat på vilken typ av DLT-marknadsinfrastruktur som är aktuell. Listan är inte uttömmande.
Nedan listas relevanta lagar och förordningar som berör DLT-marknadsinfrastrukturer. Listan är inte uttömmande.
EU:s förordning om en pilotordning för marknadsinfrastrukturer som baseras på teknik för distribuerad liggare (EU) 2022/858 (DLT-piloten) började gälla i mars 2023. Genom förordningen införs en pilotordning som ska möjliggöra utveckling av kryptotillgångar som klassificeras som finansiella instrument och utveckling av teknik för distribuerade liggare (DLT) samtidigt som en hög nivå av investerarskydd, marknadsintegritet, finansiell stabilitet och transparens bibehålls och kryphål i regelverket undviks.
Riktlinjer och rekommendationer från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) har samma status som FI:s allmänna råd. Esma publicerar sina riktlinjer och rekommendationer på svenska (och andra EU-länders språk) och de ges inte ut parallellt som allmänna råd i FI:s författningssamling. De börjar gälla när de finns översatta till svenska.
Finansinspektionen har avslutat undersökningar om Stockholmsregionens Försäkring och Kommunassurans Försäkring uppfyller de krav som ställs när utförandet av aktuariefunktionen har lagts ut till en extern leverantör.
EU-förordningar gäller som lag i alla medlemsländer. Tekniska standarder tas fram av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och beslutas av EU-kommissionen i form av förordningar, och gäller därmed också som lagar.
Här är en lista på gällande föreskrifter och allmänna råd som berör leverantörer av datarapporteringstjänster. Listan är inte uttömmande.
Nedan listas relevanta lagar och förordningar som berör datarapporteringstjänster och leverantörer av dessa. Listan är inte uttömmande.
Datarapporteringstjänster inefattar att publicera och rapportera uppgifter om värdepappershandel för ett värdepappersinstituts räkning samt att tillhandahålla konsoliderad handelsinformation. För att tillhandahålla datarapporteringstjänster krävs tillstånd som ARM, APA eller CTP (se nedan).
Riktlinjer och rekommendationer från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) har samma status som FI:s allmänna råd. Esma publicerar sina riktlinjer och rekommendationer på svenska (och andra EU-länders språk) och de ges inte ut parallellt som allmänna råd i FI:s författningssamling. De börjar gälla när de finns översatta till svenska.
EU-förordningar gäller som lag i alla medlemsländer. Tekniska standarder tas fram av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och beslutas av EU-kommissionen i form av förordningar, och gäller därmed också som lagar.
Här är en lista på gällande föreskrifter och allmänna råd som berör centrala motparter. Listan är inte uttömmande.
Nedan listas relevanta lagar och förordningar som berör centrala motparter och clearing. Listan är inte uttömmande.
Clearing av finansiella instrument innebär att fastställa positioner, inklusive beräkning av nettoskulder, samt säkerställa att finansiella instrument eller kontanter finns tillgängliga för att täcka de exponeringar som positionerna ger upphov till.
Riktlinjer och rekommendationer från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) har samma status som FI:s allmänna råd. Esma publicerar sina riktlinjer och rekommendationer på svenska (och andra EU-länders språk) och de ges inte ut parallellt som allmänna råd i FI:s författningssamling. De börjar gälla när de finns översatta till svenska.
EU-förordningar gäller som lag i alla medlemsländer. Tekniska standarder tas fram av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och beslutas av EU-kommissionen i form av förordningar, och gäller därmed också som lagar.
Här är en lista på gällande föreskrifter och allmänna råd som berör börser. Listan är inte uttömmande.
Nedan listas relevanta lagar och förordningar som berör börser. Listan är inte uttömmande.
För att som börs få driva en reglerad marknad krävs tillstånd enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Av lagen framgår vilka regler som gäller för verksamheten.
Riktlinjer och rekommendationer från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) har samma status som FI:s allmänna råd. Esma publicerar sina riktlinjer och rekommendationer på svenska (och andra EU-länders språk) och de ges inte ut parallellt som allmänna råd i FI:s författningssamling. De börjar gälla när de finns översatta till svenska.
Bedragare använder sig ofta av påhittade företag för att lura sina offer på pengar. Nu varnar FI för åtta nya företagsnamn som verkar utan tillstånd.
Finansinspektionen ska undersöka om stålföretaget SSAB har brutit mot vissa regler i sin koncernredovisning för 2022.
EU-förordningar gäller som lag i alla medlemsländer. Tekniska standarder tas fram av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och beslutas av EU-kommissionen i form av förordningar, och gäller därmed också som lagar.
Här är en lista på gällande föreskrifter och allmänna råd som berör värdepapperscentraler. Listan är inte uttömmande.
Nedan listas relevanta lagar och förordningar som berör värdepapperscentraler, avveckling och kontoföring. Listan är inte uttömmande.
För att driva ett avvecklingssystem för värdepapper, utföra ursprunglig registrering av värdepapper i ett kontobaserat system eller tillhandahålla och föra värdepapperskonton på högsta nivå krävs tillstånd som värdepapperscentral.
Finansinspektionens undersökning av Market Wizards B.V. resulterade i ett beslut om att bolaget ska betala en särskild avgift om 4 000 000 kronor för att ha utfört blankningar av aktier trots att tillämpliga krav enligt blankningsförordningen inte har varit uppfyllda.
Det ekonomiska läget är osäkert. Att ha ett buffertsparande är ett sätt att skydda din ekonomi om du råkar ut för oväntade händelser och utgifter. Men många har liten eller ingen buffert alls. Det visar en ny rapport från Finansinspektionen.
Finansinspektionen bedriver ett aktivt förenklingsarbete när det gäller regeländringar, rättslig vägledning samt ändrade processer och digitalisering, med utgångspunkt i det uppdrag som regeringen har gett oss. I en andra delrapport till regeringen beskriver vi det arbete som pågår och vad vi planerar att göra framöver.
FI ska undersöka om Get betal AB lever upp till kraven på tillräckliga styr- och kontrollformer och gällande skyddskrav för verksamheten.
I enlighet med bedömningen i den senaste stabilitetsrapporten, lämnar FI det kontracykliska buffertvärdet oförändrat i första kvartalet. Det buffertvärde på 2 procent som började tillämpas den 22 juni 2023 ska därmed fortsätta att gälla. Det kontracykliska buffertriktvärdet beräknas till 0 procent.
När ett fondbolag förklarar sig avstå från ett tillstånd att driva fondverksamhet ska Finansinspektionen återkalla tillståndet, enligt 12 kap. 4 § första stycket 3 lagen (2004:46) om värdepappersfonder (LVF).
FI har undersökt om Pensionsmyndigheten har följt reglerna i samband med investeringar i Heimstaden Bostad.
FI har undersökt om Anoto Group AB har brutit mot vissa regler i sin årsredovisning för 2020.
FI ska undersöka hur QB Europe (Quickbit) följer penningtvättsregelverket. Undersökningen omfattar företagets allmänna riskbedömning, rutiner och riktlinjer för kundkännedom och kundkännedomsåtgärder.
I samband med plenarsammanträdet den 19−21 februari 2025 publicerade FATF flera beslut och uttalanden om länder med hög risk för penningtvätt och finansiering av terrorism.
FI ska undersöka om fyra banker och kreditmarknadsbolag följt bestämmelserna i tillsynsförordningen när de använt Boverkets kreditgaranti som godtagbart obetalt kreditriskskydd i beräkningar av riskvägt exponeringsbelopp och stora exponeringar.
Mellan åren 2020 och 2023 har antalet låntagare som har en ny obetald skuld hos Kronofogden ökat med 23 procent. Framför allt är det personer som har tagit större konsumtionslån hos så kallade nischbanker som får sådana allvarliga betalningsproblem. Samtidigt hamnar en av tjugo som tar ett lån av ett så kallat snabblåneföretag hos Kronofogden. Det visar en ny analys av Finansinspektionen (FI) och Kronofogden.
FI har undersökt Coeli Asset Managements identifiering, hantering och redovisning av intressekonflikter. FI skriver nu av undersökningen.
Europeiska bankmyndigheten (EBA) har klargjort vilka kriterier som ett aktieägartillskott behöver uppfylla för att kunna utgöra kärnprimärkapital enligt tillsynsförordningens regler. Enligt tillsynsförordningen bör ett aktieägartillskott kunna klassificeras som kärnprimärkapital om tillskottet uppfyller vissa uppställda villkor.
Här hittar du svar på några vanliga frågor som vi får när det gäller att söka tillstånd eller anmäla ett ärende till FI.
Värdepappersbolag och banker som driver värdepappersrörelse kan minska riskerna för att utnyttjas för penningtvätt genom att vidta ytterligare åtgärder. Det visar Finansinspektionens kartläggning av företagens hantering av sådana risker i verksamheten.
Livförsäkringsföretagen kan minska riskerna för att utnyttjas för penningtvätt genom att vidta ytterligare åtgärder. Det visar Finansinspektionens kartläggning av företagens hantering av sådana risker i verksamheten.
Internationella sanktioner innebär att begränsningar införs i handlingsfriheten för en stat, region, en grupp eller individer. De sanktioner som gäller i Sverige är beslutade av FN eller EU.
Här kommer vi i fortsättningen att publicera Finansinspektionens tillfälliga beslut om frysning av tillgångar som baseras på beslut om ekonomiska sanktioner som fattas av en sanktionskommitté under FN:s säkerhetsråd.
Finansinspektionen har undersökt hur Santander följer penningtvättsregelverket. FI skriver av ärendet.
Enligt Dora-förordningen ska företag som berörs årligen rapportera sitt register med information om kontraktsmässiga arrangemang till Finansinspektionen.
Från och med den 17 januari 2025 gäller nya regler för rapportering av allvarliga IKT-relaterade incidenter enligt kraven i Dora-förordningen. Finansiella företag som berörs av Dora-förordningen och som står under FI:s tillsyn ska rapportera allvarliga IKT-relaterade incidenter till FI. Utöver den obligatoriska rapporteringen av incidenter finns regler för frivillig rapportering av betydande cyberhot.
Enligt Dora-förordningen ska företag som berörs årligen rapportera sitt register med information om kontraktsmässiga arrangemang till Finansinspektionen.
Enligt Dora-förordningen ska företag som berörs årligen rapportera sitt register med information om kontraktsmässiga arrangemang till Finansinspektionen.
Enligt Dora-förordningen ska företag som berörs årligen rapportera sitt register med information om kontraktsmässiga arrangemang till Finansinspektionen.
Från och med den 17 januari 2025 gäller nya regler för rapportering av allvarliga IKT-relaterade incidenter enligt kraven i Dora-förordningen. Finansiella företag som berörs av Dora-förordningen och som står under FI:s tillsyn ska rapportera allvarliga IKT-relaterade incidenter till FI. Utöver den obligatoriska rapporteringen av incidenter finns regler för frivillig rapportering av betydande cyberhot.
Från och med den 17 januari 2025 gäller nya regler för rapportering av allvarliga IKT-relaterade incidenter enligt kraven i Dora-förordningen. Finansiella företag som berörs av Dora-förordningen och som står under FI:s tillsyn ska rapportera allvarliga IKT-relaterade incidenter till FI. Utöver den obligatoriska rapporteringen av incidenter finns regler för frivillig rapportering av betydande cyberhot.
Från och med den 17 januari 2025 gäller nya regler för rapportering av allvarliga IKT-relaterade incidenter enligt kraven i Dora-förordningen. Finansiella företag som berörs av Dora-förordningen och som står under FI:s tillsyn ska rapportera allvarliga IKT-relaterade incidenter till FI. Utöver den obligatoriska rapporteringen av incidenter finns regler för frivillig rapportering av betydande cyberhot.
Företag som genomför värdepapperisering med betydande överföring av kreditrisk ska underrätta Finansinspektionen om detta. FI gör därefter en bedömning om kreditrisken ska anses vara överförd.
Som huvudregel krävs tillstånd från FI för att tillhandahålla kryptotillgångstjänster. Vissa reglerade företag behöver dock inte ansöka om tillstånd för att kunna erbjuda likvärdiga kryptotillgångstjänster, i stället tillämpas ett underrättelseförfarande.
I Mica särskiljs tre typer av kryptotillgångar: e-pengatoken, tillgångsanknuten token och andra kryptotillgångar. Det ställs olika krav beroende på vilken typ av kryptotillgång man planerar att ge ut, erbjuda till allmänheten eller ansöka om upptagande till handel av.
Den 17 januari börjar kraven på att rapportera allvarliga IKT-relaterade incidenter enligt Dora-förordningen att gälla. Rapporteringen ska göras i FI:s rapporteringssystem Fidac.
FI uppmuntrar företag att lämna synpunkter på förslagen i rapporten från Plattformen för hållbar finansiering som publicerades den 8 januari. Förslagen innebär bland annat ändringar i taxonomiförordningens delegerade akt om klimat. Synpunkter ska vara lämnade till Plattformen senast den 5 februari.
Per Nordkvist lämnar FI och tjänsten som verksamhetsområdeschef för Marknader.
Moa Langemark, FI:s konsumentskyddsekonom, tipsar om tre nyårslöften som kan göra 2025 till ett bättre år för din plånbok.
TRS 2-systemet kommer att vara avstängt för underhåll tisdagen den 14 januari 2025.
TRS 2-systemet kommer att vara avstängt för underhåll tisdagen den 14 januari 2025.
Listan på enkäter som vi planerar att skicka ut till försäkrings- och tjänstepensionsföretag är uppdaterad.
Europeiska bankmyndigheten (EBA) har publicerat ett yttrande som uppmanar behöriga myndigheter inom EU att inte prioritera tillsynsåtgärder eller börja pröva ansökningar om godkännande av initialsäkerhetsmodeller, som kan komma att lämnas in till följd av att det reviderade regelverket Emir 3 träder i kraft den 24 december.
Europeiska bankmyndigheten (EBA) har publicerat det rapporteringstekniska paketet (v4.0) på sin webbplats. Publiceringen innehåller de element som behövs för rapporteringen av informationsregister enligt Dora.
Finansinspektionens styrelse har beslutat om nya och ändrade föreskrifter och allmänna råd till följd av EU:s förordning om digital operativ motståndskraft för finanssektorn (Dora-förordningen).
Läs mer
FI har undersökt hur Brixo AB har följt regelverken för god kreditgivningssed och tagit hänsyn till konsumenters intressen i sina kreditprövningar. FI skriver av ärendet.
FI ska undersöka om Brocc Finance har bedömt enskilda konsumenters återbetalningsförmåga, det vill säga säkerställt att varje enskild konsument kan upprätthålla en rimlig levnadsstandard även efter att en kredit har beviljats. FI granskar även om eventuella brister är systematiska och om särskilda brister föreligger när kreditförmedlare använts.
Europeiska bankmyndigheten, EBA, har publicerat DPM-paketet: version 4.0.
I samband med plenarsammanträdet mellan den 23 och 25 oktober 2024 publicerade FATF flera beslut samt uttalanden om länder med hög risk för penningtvätt och finansiering av terrorism.
FI:s penningtvättstillsyn har utvecklats på flera områden och ökat i omfattning. Vi tänker fortsätta på den vägen genom att förbättra riskanalyser, processer, arbetsmetoder och vår samverkan med andra myndigheter. En del i arbetet är att bidra till etableringen av Amla, EU:s nya penningtvättsmyndighet. Det skriver FI i en rapport till regeringen, som svar på ett regeringsuppdrag.
Kravet på att direktbetalning ska vara förstahandsalternativet när man handlar på nätet bör utvidgas till att gälla för alla företag, och inte bara när betaltjänsteleverantörer står för betallösningen, så som bestämmelserna ser ut i dag. Det föreslår FI i en hemställan till regeringen.